7222

تاریخچه ازومایت
در حدود 30 میلیون سال پیش، زمانی که خاکسترهای ناشی از فوران آتشفشان در بستر دریا ته نشین شدند، ترکیب آب دریا غنی شده با کانی هایی که از رودخانه ها به آن وارد شده و کانی های کمیاب موجود در خاکستر آتشفشان، ذخایری را بوجود آورد که در کانی شناسی به عنوان "توف ریولیتی" (Rhyolitic Tuff Breccia) توصیف می شوند. مشخصه زمین شناسی این سطوح رخنمونهایی است که به عنوان تیغه (
Hogback) شناخته می شوند.


آنالیزها از این ترکیب خاکستر آتشفشانی و کانی های دریایی ردپای بیش از 70 عنصر در آن را نشان می دهد که بسیاری از آنها را کنسول تحقیقاتی ملی کانادا (Council of Canada) به عنوان عناصر ضروری معرفی کرده. آنالیز به روش طیف سنج جرمی بسیاری از کانی های کمیاب را در نمونه های گرفته شده از ازمایت نشان داده است.


با گذشت زمان افسانه قدرت شفابخش این صخره های رنگ شده پخش شد. آمریکاییان بومی مسافت های طولانی را طی کردند تا به اشکال صورتی برسند و سنگریزه ها را تراش داده و با دانه های ذرت در سوراخ های ایجاد شده برای کاشت قرار دهند. پودر صورتی قوی هم کلید تغذیه در فراورده های کشاورزی آمریکاییان بومی و هم در تونیک های درمانی بکار می رفت.

قسمتی از معدن ازومایت

قسمتی از معدن ازومایت در یوتا


در اواخر 1930 یک زمین شناس و یکی از پیشگامان موضوع ارگانیک به نام رولین جی اندرسون به این افسانه محلی علاقمند شده و فشار و شلوغی سان فرانسیسکو را ترک کرد و به یوتا رفت تا یک زندگی ساده تر را تجربه کرده و سنگ هایی که در مورد آنها زیاد شنیده بود را ببیند. او متقاعد شده بود که آنچه موجب مشکل و نگرانی در آمریکا می شود مسئله تامین غذا و به انتها رساندن ذخایر خاکی که از آن مواد غذایی تامین می شود است. او در ابتدا معدن سنگ گچ پدرش در یوتا را به عنوان وسیله ای جهت خنثی کردن حالت قلیایی زمین کشاورزی استفاده کرد اما تولید او با  مشکل پشتیبانی ناشی از بحران بوجود آمده در پایان جنگ جهانی دوم با مواجه شد. در این مدت او شیفته رسوم و افسانه های اجدادی آمریکاییان بومی شد و شروع به استخراج و فروش این سنگ های تراش خورده محلی با قدرت درمانی  نمود که کمک کرد تا حقانیت این افسانه به او ثابت شود. 


“اولین گوجه فرنگی هایی که با استفاده از این غبارها کاشته شد خیلی عالی و سالم در آمدند در حالیکه در مورد مشابه بدون ازمایت مورد حمله کرم های سبز دراز قرار می گرفت، در طرح ازومایت حتی یک کرم هم وجود نداشت. گیاهان قوی تر بوده و میوه خود را به خوبی نگه می داشتند و طعم و عطر بهتری نیز داشتند. سبزیهای که با ازومایت روییده می شد طعم عالی تری داشت.” اسرار خاک اثر کریستوفر برد و پیتر تومپکینز اندرسون نمونه هایی از سنگ آهن صورتی را نزد دوستش چارلز هد که یک دانشمند و مدیر معادن بوریوی ایالت متحده بود برد که بررسی هایش یک آرایه وسیعی از مواد معدنی مشابه به سنگ های ذخایر معدنی شیلی و پرو را نشان می داد. منبعی برای بیشتر نیترات موجود در جهان. بعدها هد ذکر کرد که یک آلومینیوسیلیکات ترکیب شده با  مقدار زیادی مواد معدنی (که به نظر می آید حاوی همه مواد معدنی اساسی و عناصر کمیاب در میزانی متعادل باشد) در آمریکا و حتی در سراسر دنیا به ندرت یافت می شود.


یافته های او یک تحقیق منحصر بفرد بود که بیشتر از 70 نوع ماده معدنی کمیاب را نشان می داد که موجب شد به اندرسون الهام شود تا نام ازومایت را برای کشف خود قرار دهد-یک نام مخفف برای A تا Z مواد معدنی شامل عناصر کمیاب - که توسط دولت آمریکا برای بررسی نیترات در جنوب آمریکا برگزیده شد (1919-1925). هد فرضیه ای را عنوان کرد که فوایدی که گیاهان که از نیترات دریافت می کنند به خاطر خود نیترات نیست و در واقع اثر مقادیر کم عناصر کمیاب است که به عنوان کاتالیزور عمل می کنند. آنها سنگ های معدن را به صورت گرد سنگ در آوردند تا تاثیر آن را در یک محیط کنترل شده ببینند. در آغاز با کاشت گوجه فرنگی شروع کرده و بررسی ها و آزمایشات را بر روی سبزیجات متنوعی گسترش دادند و متوجه شدند طرح ازومایت برنامه بهتر و مفید تری را ایجاد می کند که فارغ از آلودگی کرمی است که در طرح های قبلی وجود داشت.


با گسترش مطالعاتشان در زمینه دام و خوراک طیوربه نتایجی دست یافتند که نشانگر پیشرفت هایی در رشد و پرورش حیوانات و تقویت باروری و ایمنی در برابر امراض بود. بررسی های انجام شده در زمینه طیور تولید تخم مرغ های بیشتر با خسارت کمتر را نشان می داد. غذای دام با روش ازومایت ارزان تر تمام می شد که به عنوان غذای اضافی استفاده می گردید. بعلاوه حیوانات گیاهانی را که با ازومایت رشد می کردند ترجیح می دادند. بر اساس تصدیق و سفارش کشاورزان اندرسون ازومایت را استخراج کرده،  بصورت پودر در آورده وبه صورت محلی آن را فروخت که با اشتیاق کشاورزان روبرو شد.

 

نمایی از مزرعه، قبل از استفاده ازومایت

نمایی از یک مزرعه، قبل از استفاده از ازومایت

 

نمایی از مزرعه، پس از استفاده ازومایت

نمایی از مزرعه فوق، پس از استفاده از ازومایت


تا سال 1942 چندین آزمایش را تکمیل کرد و در مورد تاثیر برجسته این ماده معدنی بر گیاهان، گوسفندها، بزها و بوقلمون ها متقاعد شد. رولین اندرسون، ازومایت را در سال 1942 در شهر سالت لیک ایالت یوتا پایه گذاری کرد.


" ما در طبیعت با صحبت در خصوص این نگرش که حشرات به مزارع ما حمله می کنند و محصول ما را از بین می برند سر در گم شده ایم. بنابراین حشرات را می کشیم و فکر می کنیم کار درست را انجام می دهیم ولی بجای آن در حال کشتن خود هستیم. حشرات تنها به محصولات ما آسیب می زنند چون به محصولات خود غذای متداولشان را نمی دهیم و همین مسئله برای احشام و انسان نیز حقیقت پیدا می کند. بسیاری از کارشناسان تغذیه و فیزیک دانان بر این باورند که تنها یک بیماری وجود دارد که همه بیماری های دیگر نیز از این مسئله ناشی می شوند - سوء تغذیه؛ ما به خودمان، دام ها و گیاهانمان عناصر طبیعی مورد نیاز برای رشد شان را نمی دهیم و نمی گذاریم هدف آفریدگارمان و آنچه برای ما در نظر داشته تحقق پیدا کند." رولین اندرسون بعد از بازنشستگی اندرسون در سال 1988 او ذخایر خود را به شرکت Peak Minerals به مدیریت وس امرسون دوست نزدیک و فامیل خود اجاره داد. آقای امرسون به تکمیل بررسی و تحقیق علمی برای حمایت از تاثیرات ازومایت ادامه داد. در سال 2011 مالکیت شرکت اندرسون با آنچه اکنون به عنوان فراورده های معدنی ازومایت شناخته شده تحت نظر آقای امرسون به عنوان ریاست شرکت ادغام گردید. کانال های توزیع ازومایت حد اقل هم اکنون در 30 کشور جریان دارد که بیشتر از 30 درصد از فروش شرکت بصورت صادرات بین المللی توزیع می شود.