ازومایت و گیاهان آپارتمانی

ازومایت یک کود کامل ٪۱۰۰ ارگانیک و بهبود دهنده و اصلاح کننده خاک است. نیاز غذایی (کودی) گیاهان آپارتمانی، همانند نیاز سایر گیاهان به دو دسته عناصر ضروری و عناصر مفید تقسیم بندی می‌شود. عناصر ضروری شامل عناصر ماکرو و عناصر میکرو می‌باشند.
 
عناصر ماکرو و میکرو، عناصری هستند که بطور مستقیم در روند رشد گیاه نفش دارند و هرگاه در خاکی که گیاه در آن کشت می‌شود وجود نداشته باشند، گیاه کشت شده، رشد بهینه و مطلوبی را نخواهد داشت و به همین دلیل عناصر ماکرو و میکرو برای گیاه ضروری می‌باشند.

تفاوت عناصر ماکرو با عناصر میکرو در این است که عناصر ماکرو توسط گیاه بیشتر مصرف می‌شوند، در واقع میزان نیاز گیاه به آنها زیاد است و به همین دلیل به آنها عناصر پر مصرف نیز می‌گویند، همانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاس (K). اما عناصر میکرو عناصری هستند که توسط گیاه کمتر مصرف می‌شوند، یعنی میزان نیاز گیاه به این عناصر کمتر از عناصر ماکرو است و به آنها عناصر کم مصرف نیز می‌گویند، همانند، مس، روی، منگنز و غیره.

عناصر مفید، عناصری هستند که بطور مستقیم در روند رشد گیاه نقش ندارند و یا اینکه دانشمندان و متخصصین علوم کشاورزی ضروری بودن آنها را برای تمام گیاهان هنوز اثبات نکرده‌اند اما، اثبات کرده و نشان داده‌اند که هرگاه این عناصر در خاکی که گیاه در آن کشت شده است وجود داشته‌اند، گیاه رشد بهتر و سالم‌تری را از خود نشان داده است. همانند: سیلیسیوم، سلنیوم، لانتانیوم، کروم، پراسئودمیوم و غیره.

ازومایت با بیش از ۶۷ عنصر، ٪۱۰۰ ارگانیک، تمامی عناصر مورد نیاز گل‌ها، بوته‌ها، درختچه‌ها و درختان داخل خانه و یا باغچه را تامین می‌کند.

رشد گیاه، توسط عناصر غذایی، محدود و تعیین می‌شود. حتی اگر یکی از مواد مغذی مورد نیاز، کم باشد، گیاه رشد مناسب نخواهد کرد و در حد بهینه تولید نخواهد داشت. این قانون که به قانون حداقل یا بشکه نیز مشهور است اینگونه مثال می‌زند و می‌گوید، یک بشکه چوبی را تصور کنید که از قرار دادن یکسری تخته چوبی هم قد و اندازه در کنار یکدیگر ساخته شده است و یک ظرفیت مشخص دارد، در این مثال هر کدام از تخته‌ها نقش عناصر را برای گیاه بازی می‌کنند و در نهایت بشکه خود گیاه است. حال اگر قد یکی از تختته‌ها را کوتاه کنیم، بشکه دیگر ظرفیت اولیه خود را نخواهد داشت. عدم وجود هر یک از عناصر ضروری در خاکی که گیاه در آن کشت می‌شود نیز چنین نتیجه‌ای را به دنبال خواهد داشت و آن عنصر است که رشد، میزان رشد، نحوه‌ی رشد و سلامت گیاه را تعریف، تعیین و محدود خواهد کرد.
 
مثالی از قانون بشکه
مثالی از قانون حداقل (قانون بشکه)
   
ازومایت میزان بسیار کاملی از عناصر معدنی ضروری، مفید و کمیاب را در خود جای داده است و این اطمینان را به ما می‌دهد که مخزن مواد غذایی مورد نیاز گیاهان بطور کامل، تکمیل است.

ازومایت به دلیل ساختار کلوئیدی خود دارای منافذ میکروسکوپی است که وقتی به خاک اضافه می‌شود، باعث می‌گردد تا ذرات خاک به آن چسبیده و خاک متخلخل گردد و بدین ترتیب ریشه بهتر و راحت‌تر رشد کرده و بیشتر و راحت‌تر اکسیژن و سایر عناصر مورد نیاز خود را از خاک جذب کند، و این یکی از دلایلی است که ازومایت علاوه بر کود، یک اصلاح کننده و بهبود دهنده خاک نیز می باشد.

از آنجا که ازومایت می‌تواند تا ٪۵۴ وزن خود آب ذخیره کند، در نتیجه وقتی به خاک گلدان‌ها یا باغچه اضافه می‌شود، باعث می‌گردد تا رطوبت خاک زمان بیشتری حفظ شود و این به معنای افزایش فواصل آبیاری و کاهش مصرف آب است.

ازومایت به عنوان یک نام تجاری ثبت شده به معنای در بر گیرنده A تا Z (تمام) عناصر ضروری، مفید، کمیاب و بنیادین معدنی می‌باشد که دارای معتبرترین گواهی‌نامه مواد ارگانیک از انستیتو (موسسه) مطالعات مواد طبیعی کشور آمریکا است، که تحت عنوان گواهی‌نامه OMRI در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. ازومایت همچنین دارای گواهی‌نامه حلال و FDA نیز می باشد.
 
برخی از اثرات ازومایت بر گیاهان آپارتمانی:
-    بهبود رشد رویشی گیاه (ریشه، تنه، ساقه)
-    افزایش رشد زایشی گیاه (گل، میوه)
-    افزایش طول عمر گل و برگ‌های زینتی 
-    افزایش اندازه گل و برگ
-    افزایش تعداد گل‌ها
-    بهبود کیفیت رنگ گل و برگ‌های زینتی
-    بهبود شادابی گیاه
-    افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها
-    افزایش طول عمر گیاه


اِزومایت (®AZOMITE) | کود ارگانیک - کود کامل

نظرات


 
توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای ' ازومایت' نمی باشد.
 

نظر شما