اِزومایت و فضای سبز شهری

اِزومایت تولیدی است  100٪ ارگانیک، متشکل از تمامی عناصر معدنی ماکرو و میکرو که توسط دانشمندان و متخصصین علوم کشاورزی، برای انواع گیاهان زراعی، باغی و زینتی ضروری شناخته و تعریف می‌شوند. اِزومایت درکنار عناصر ماکرو و میکرو، دارای دسته‌ای دیگر از عناصر معدنی است که توسط دانشمندان به عنوان عناصر مفید تعریف شده‌اند، عناصری که متخصصین، نشان داده و اثبات کرده‌اند که تامین آنها برای گیاهان اثرات بسیار مثبتی در عملکرد و سلامتی گیاه خواهد داشت.

اِزومایت نه تنها به عنوان یک کود شناخته می‌شود، بلکه مطابق تعریفی که سازمان استاندارد کشور از هویت و ماهیت اِزومایت انجام داده است، اِزومایت یک بهساز کانی مغذی خاک می‌باشد که، ضمن تامین نیازهای غذایی(کودی) گیاه، موجب معدنی شدن خاک (تامین مجدد عناصرمعدنی خاک) و نیز اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک نیز می‌شود. اِزومایت به عنوان یک نام تجاری ثبت شده به معنای در بر گیرنده A تا Z (تمام) عناصر کمیاب و بنیادین معدنی می‌باشد که دارای معتبرترین گواهی‌نامه مواد ارگانیک از انستیتو (موسسه) مطالعات مواد طبیعی کشور آمریکا است، که تحت عنوان گواهی‌نامه OMRI در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. همچنین اِزومایت دارای گواهینامه حلال و FDA نیز می باشد.
 
اِزومایت میزان بسیار کاملی از عناصر معدنی ضروری، مفید و کمیاب رادر خود جای داده است و این اطمینان را به ما می‌دهد که مخزن مواد غذایی مورد نیاز گیاهان بطور کامل پر است. اِزومایت با دارا بودن ظرفیت تبادل کاتیونی (C.E.C) در حدود ۳۰ میلی اکی والان در یک صد گرم خشک نشان می‌دهد که از کلوئید های معدنی و آلی غنی است و این بیانگر میزان بالای حاصلخیزی آن می‌باشد.

اِزومایت با دارا بودن هدایت الکتریکی EC) ۲/۲) نشان می‌دهد که از این نقطه نظر نیز برای خاک و گیاه مناسب است. میزان pH اِزومایت ۵.۷ است. میزان فلزات سنگین در اِزومایت کمتر از حداکثر میزان استاندارد تعریف شده و مجاز است.
 
اشاره‌ای به برخی از اثرات استفاده از اِزومایت در فضای سبز شهری:
-    افزایش توان حاصلخیزی خاک، به دلیل ظزفیت بالای تبادل کاتیونی اِزومایت و معدنی کردن مجدد خاک.
-    افزایش رشد رویشی و زایشی گیاه، به دلیل افزایش حاصلخیزی خاک و وجود تمام عناصر ضروری ماکرو و میکرو در اِزومایت
-    رشد بهتر و سالم‌تر گیاه، به دلیل وجود عناصر مفید در اِزومایت
-    افزایش طول عمر گل‌ها
-    افزایش تعداد گل‌ها در بوته و درخت
-    بهبود کیفیت رنگ گل‌ها
-    بهبود کیفیت رنگ (سبزینگی) شاخ و برگ گیاه
-    افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها، به دلیل تغذیه بهتر گیاه با اِزومایت و وجود عناصری که مقاومت گیاه را در برابر بیماری‌های قارچی بالا می‌برد و یا عناصری همانند سیلیس که با خشوی کردن اندام گیاه، مقاومت گیاه را در برابر آفات افزایش می‌دهد.
-    افزایش مفاومت گیاه در برابر ورس(خوابیدگی) 
-    اصلاح ساختار فیزیکی خاک از طریق ایجاد تخلخل در خاک‌های سنگین به دلیل ساختار کلوئیدی اِزومایت
-    بهبود زهکشی خاک، به دلیل ایجاد تخلخل در خاک
-    اصلاح ساختار شیمیایی خاک، از طریق معدنی کردن مجدد خاک 
-    افزایش نفوذ پذیری آب در خاک، به دلیل اصلاح ساختار فیزیکی خاک
-    بهبود شرایط نفوذ هوا در خاک و تنفس ریشه، به دلیل اصلاح ساختار فیزیکی خاک
-    بهبود شراط محیطی برای رشد و فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید برای ریشه در خاک 
-    افزایش فواصل آبیاری و به عبارتی دیگر مصرف کمتر آب، به دلیل ساختار کلوئیدی اِزومایت و توان ذخیره سازی آب در خود
-    جلوگیری از هدر رفت مواد مغذی خاک، به دلیل ساختار کلوئیدی اِزومایت و توان ذخیره سازی آنها در خود
-    کاهش مصرف سایر کودها
-    کاهش مصرف قارچ‌کش‌ها و آفت کش‌ها، به دلیل رشد سالم‌تر گیاه و افزایش مقاومت آن در برابر آفات و بیماری‌ها

 
از آنجایی‌که کود‌های دامی یکی از پر مصرف‌ترین کود‌ها در فضای سبز شهری است، در زیر برخی از مشکلات و معایب کود‌های دامی در مقایسه با اِزومایت مطرح گردیده است:
-    این دستته از کودها، تمامی عناصر غذایی ماکرو، میکرو و مفید را دارا نبوده و نمی‌توانند برای گیاه تامین نمایند.
-    میزان بذر علف‌های هرز در کود‌های دامی زیاد بوده و به همین دلیل کنترل و حذف علف‌های هرز در فضای سبز شهری، هزینه بالایی را دارد.
-    کود دامی مورد استفاده بایستی پوسیده باشد، چرا که در غیر این‌صورت، فضای شهر مملو از بوی بسیار بد و نامطبوع ناشی از آمونیاک و سولفید هیدروژن خواهد شد که ضمن خطرناک بودن برای حیوانات، باعث آلودگی هوا نیز می‌شوند.
-    برای آنکه کود دامی پوسیده استاندارد و آماده مصرف تهیه گردد، باید حداقل به مدت دو سال در جایی انبار گردد و مدام زیر رو شود، و این به معنای افزایش هزینه خواهد بود.
-     گاهی برای تولید سریع کود دامی پوسیده، به آن آهک اضافه می‌کنند، و این به معنای افزایش قلیائیت خاک و متعاقب آن، کاهش جذب عناصر غذایی بویژه عناصر میکرو توسط گیاه است.
-    آلوده بودن کود دامی به ویروس‌ها و باکتری‌های بیماریزا برای انسان و حیوان
-    کود‌های دامی یکی از منابع آلوده کننده محیط زیست به فلزات سنگین بشمار می‌روند و به دلیل عدم یکنواختی ترکیبات، برنامه ریزی برای جلوگیری از آلودگی معیط زیست را سخت و پر هزینه‌تر می‌کنند.
-    از آنجایی که بخش اعظم عناصر موجود در کود دامی همانند نیتروژن و فسفر برای گیاه قابل حذب نمی‌باشند، آن قسمت از عنصر که جذب نشده باقی مانده‌ است موجب آلودگی خاک و آبهای سطحی و زیر زمینی می‌شود.
-    افزاش هزینه‌های تامین، حمل‌و‌نقل، انبارداری، توزیع، کارگری و مدیریتی، به این دلیل که کود دامی تمام عناصر مورد نیاز گیاه را دارا نبوده و باید از چندین منبع دیگر آنها را تامین کرد.  
-    هدایت الکتریکی (EC) کود دامی ۱۹.۷۴ دسی زیمنس برمتراست و این به این معنا است که کود دامی خاک را بسیار شور می‌کند.
-    مصرف حداقل ۴۰ تن در هکتار از کود دامی برای فضای سبز، در مقابل ۷۰۰ کیلو گرم اِزومایت، به معنای افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تامین، حمل‌و‌نقل، انبارداری، کارگری، و مدیریتی است.

میزان مصرف اِزومایت در فضای سبز شهری ۷۰۰ کیلو گرم در هکتار است.

میزان، زمان و نحوه‌ی مصرف اِزومایت برای فضای سبز شهری (بوته‌ها):
-    برای هر متر مربع چمن، ۲۵ گرم، هر سال یک مرتبه قبل از شروع فصل رشد.
-    برای بوته‌های کوچک با ارتفاع کمتر از ۶۰ سانتی متر، ۵۰ گرم برای هر بوته، هر سال یک مرتبه قبل از شروع فصل رشد، خاک اطراف گیاه را کنار زده و با کمی فاصله گرفتن از تنه گیاه، اِزومایت را در اطراف گیاه و تا شعاع سایه انداز آن ریخته، خاک کنار زده شده را بر روی اِزومایت برگردانده و آبیاری کنید.
-    برای بوته‌های متوسط با ارتفاع ۶۰ تا ۱۵۰سانتی متر، ۱۰۰ تا ۲۰۰  گرم برای هر بوته، هر سال یک مرتبه قبل از شروع فصل رشد، خاک اطراف گیاه را کنار زده و با کمی فاصله گرفتن از تنه گیاه، اِزومایت را در اطراف گیاه و تا شعاع سایه انداز آن ریخته، خاک کنار زده شده را بر روی اِزومایت برگردانده و آبیاری کنید.
-    برای بوته‌های بزرگ با ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر تا ۳ متر، ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم برای هر بوته، هر سال یک مرتبه قبل از شروع فصل رشد، به خاک اضافه شده و آنگاه آبیاری انجام شود.

میزان، زمان و نحوه‌ی مصرف اِزومایت برای فضای سبز شهری (درختان):
-    در هنگام کاشت نهال درختان، ۲۵۰ گرم اِزومایت به گودال حفر شده برای کاشت، اضافه شود.
-    برای درختان ۱ تا ۳ سال، هر سال ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم.
-    برای درختان ۳ تا ۵ سال، هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
-    برای درختان ۵ تا ۸ سال، هر سال ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم
-    برای درختان ۸ تا ۱۰ سال، هر سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم
-    برای درختان بیش از ۱۰ سال، هر سال ۲ کیلوگرم

 
زمان مصرف اِزومایت برای درختان فضای سبز شهری، می‌تواند قبل از شروع فصل رشد و گلدهی، و یا بعد از ریزش گل‌ها باشد.

توجه داشته باشید که هرگز از اِزومایت در طول دوره شکوفه دهی و گلدهی درخت استفاده نکنید، چرا که درخت دچار استرس شده و گل‌ها بی موقع ریزش خواهند کرد و این برای آن دسته از درختان که میوه می‌دهند، به معنای عدم تشکیل میوه و کاهش میزان آن خواهد بود. 

نحوه مصرف اِزومایت برای درختان بدین صورت است که ابتدا با توجه به سن درخت ۵ تا ۱۵ سانتی متر از تنه درخت فاصله می‌‌گیریم، سپس خاک اطراف درخت را تا شعاع سایه انداز آن کنار زده اِزومایت را به شکل یکنواخت بر روی خاک پخش کرده خاک کنار زده شده را دوباره بر روی اِزومایت بر می‌گردانیم و آبیاری را انجام می‌دهیم.

توجه داشته باشید که، هر اندازه اِزومایت به محدوده فعالیت ریشه نزدیک‌تر باشد، اثر بهتری را از خود نشان خواهد داد.


اِزومایت (®AZOMITE) | کود ارگانیک - کود کامل

نظرات


 
توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای ' ازومایت' نمی باشد.
 

نظر شما